Dalotti Tibor – Mészöly Gábor:
MESTER és ZURIEL
táncdráma
A Botafogo Táncegyüttes hatodik, egész estés táncjátéka a felhőtlen szórakozáson és látványszínházon túlmenően életbevágó kérdéseket tesz fel. Meg van-e írva az ember sorsa, vagy szabadon alakíthatja-e azt? A gonoszság, vagy az angyali jóság nyer-e teret a földön? Mindent eldobhatunk-e, ha a számunkra fontos dolgok elhagynak minket? A látvány és a téma között feszülő erős ellentétet használta fel Dalotti Tibor koreográfus arra, hogy elmesélje a mindannyiunkat érdeklő történetet, amely egyúttal betekintést ad egy táncegyüttes hétköznapjaiba is, hiszen a Táncmester, a fiatal tehetséges Srác és egy kibontakozó szerelmi háromszög terepe a táncpróbaterem. A 25 éves együttes évtizedes önmeghatározása, a „Lélek – Gondolat – Minőség” hármasa ebben a darabban ismét értelmet kap.
Az óriási sikerű SAKK táncjáték alkotógárdája újra összefogott, hogy az együttes ismét felejthetetlen élménnyel ajándékozhassa meg közönségét.
Szereposztás:
Mester – Horváth Zoltán
Zuriel – Práth Izabella / Magisztrák Barbara
Srác – Reck Tibor / Felföldi Attila
Lány – Kovács Kitti / Jankovics Nikolett
Anya – Szabó Szidónia / Jusztin Linda
Nadrágtartós – Horváth Gábor
Robot – Frajsták Norbert / Wilfried Backenga
Funky – Szabados Patrik
Kissrác – Dalotti Domonkos
valamint a Botafogo Táncegyüttes táncosai, mint tánckar:
Bognár Annamária, Fekete Bianka, Felföldi Attila, Ferenczi Sándor, Krékity Balázs, Liszkai Fruzsina, Magisztrák Barbara, Nagy Ottilia, Ortvein János, Szalay Petra, Szlepák Andrea, Télessy Ádám, Tóth ÁrpádA forgatókönyvet Somfai Ákos ötlete alapján Mészöly Gábor írta.
Jelmez: Rományi Nóra
Díszlet: Makk Attila
Animáció: Pálfi Zsolt
Zenei válogatás: Dalotti Tibor
Hangmérnök: Horváth Gábor
Fény- és látványterv: Dalotti Tibor
Koreográfusok: Dalotti Tibor, Horváth Zoltán, Krizsa Mária
Rendező: Dalotti Tibor
I. felvonás:
1. jelenet: Angyali szín
Éteri zene, angyalok légies tánca. Közben egy-egy „földi hang” hallatszik /pl. gyereksírás/, mire egy-egy angyal – búcsúzva társaitól – elillan. Majd jóízű nevetés hallatszik, s kisvártatva egy, „lenti” feladatát lám sikerrel elvégző angyal érkezik, s a többiek örömmel fogadják. Az angyali „össztánc” csúcspontján éles-fájdalmas, vajúdó női sikoltás hasít a zenébe. Az angyalok összerezzennek, egyikük, az aranyló Zuriel kiválik közülük és indul földi küldetésére.
2. jelenet: A kitevés
A sötét színpadon egy nő jelenik meg félve, lopakodva, jókora kendővel takarva magát. Körülles, majd nagy óvatosan a kendő alól egy pólyába burkolt csecsemőt vesz elő, egy kicsit ringatja, majd félve-lesve leteszi a földre. Egy pillanatig nézi, majd elindul… Az Anya most megtorpan, visszanéz, vívódik néhány másodpercig, aztán eszelősen futásnak ered a nézőtérrel szembe. Hirtelen két éles fénysugár vágódik a szemébe, iszonyú fékcsikorgás, csattanás… sötét.
3. jelenet: Oltalom
A sötét szín közepén, fejgép sugarában a csecsemő. Éteri zene indul, s belibben az aranyló Zuriel. Óvón-féltve körültáncolja az árván maradt porontyot, majd – mint valami bűvész – egy napsárga sálat „varázsol” elő, s gyengéd „anyai” mozdulatokkal a pólyára tekeri…
4. jelenet: Elhagyatva
Az iménti csecsemő felcseperedett /6-7 éves lehet/, nyakán a napsárga sál, ami az őrangyali védelem-jelenlét jelképe is egyben. Körülötte emberek nyüzsögnek, tudomást sem véve a fiúcskáról, aki hol az egyik, hol egy másik emberhez csapódna társul, mint holmi kóbor kutya, de senki rá sem hederít. Esni kezd az eső: az emberek mind ernyőt nyitnak, csak a fiúcska áll egyedül „ázva-fázva”, amint mindenki elsiet mellette. Ám ekkor ismét előbukkan az aranyló Zuriel, aki „láthatatlan esernyőt” nyit /pantomim mozdulatokkal/ a fiú fölé. A fiúcska persze nem érti mi történt, csak a fázós reszketés helyett melegség járja át.
5. jelenet: Street show
Utca, felülről – mintha utcai lámpa lenne – fény. Három szakadt srác dilizik: a fejpörgő Funky, a brékes Robot és a Srác, nyakában a napsárga sállal – ő valamilyen különös hip-hop táncot nyom, szemlátomást tehetséggel. Kis idő multán feltűnik egy fekete köpenyes, különös alakú fekete-piros kalapot viselő férfi, aki távolról ugyan, de kitartóan figyeli a három szakadt farmeros, „csöves” fickó attrakcióját. Aztán megindul feléjük, közelről figyelve őket. Erre a Robot fiú lekapja a fejéről a baseball sapkáját és leteszi a földre a férfi elé, szoborrá merevedve. A fiúk várakozón figyelik a férfit, aki azonban egy hanyag-pimasz mozdulattal félrerúgja a sapkát. Erre mindhárman nekiesnek: a Funky fiú leveri a férfi kalapját, a másik kettő megütné…. de a férfi fekete köpenyét lerántva magáról, a köpeny belső, piros oldalával a fiúk felé suhint, akiknek a karja erőtlenül lehanyatlik. Szinte megbabonázottan lebénulnak. A férfi int a Robotnak, aki – mint valami holdkóros – a levert kalaphoz lép s visszaadja a férfinek, majd visszamerevedik az induló pózba. A férfi holmi magasabb rendű dölyffel körültáncolja őket, majd int a napsárga sálas Srácnak, hogy kövesse. A Srác megbabonázottan indul a különös férfi után…
6. jelenet: Bemutatás
Próbaterem; mindenütt színes-mutatós próbaruhás táncosok készülnek-melegítenek. A bemelegítést a többieknél is csinosabban öltözött Lány vezeti. Az iménti férfi lép most be; a Lány leállítja a közös tréninget: a Mester megérkezett! A leghátul álló Vöröshajú fiú szolgai alázattal siet az érkezőhöz, aki hanyagul odaveti neki a kabátját, ám a kalapját mindig a fején tartja. A Mester a Lányhoz lép, ölelés-csók, a többiek mozdulatlanul várják az utasításokat. A Mester int: a szakadt Srác lép be, nyakában a napsárga sál. Mindenki kíváncsi értetlenséggel nézi a furcsa jövevényt…. A Mester – mintegy a Srácnak mutatva – átfogja a Lány derekát, magához húzza, s elkezd vele táncolni /rumba/. Ez egyben „jeladás” is: ezzel elkezdődik a próba, mindenki érzelmesen rumbázik. A Srác távolról nézi őket, aztán a Mester intésére az iménti Vöröshajú táncos elegáns kabátot hoz és húz a Srácra, partnernője pedig belekarol és táncba viszi. A Srác igyekszik ugyan, de az érzelmes, elegáns rumba nem az ő világa, meglehetősen ügyetlenül táncol, miközben a többiek leállnak, s őket nézik. A helyzet egyre kínosabb, a Srác meg is botlik, mire a társulat nevetésben tör ki. Erre a Srác letépi magáról a szmokingot és dühödt táncba kezd a maga stílusában – a rock egyre vadabb… A csúcsponton a Srác abbahagyja és elrohan. Mindenki tanácstalanul áll, a Mester int a Lánynak – menjen utána, hozza vissza!
7. jelenet: Csábítás
Utca, lámpafény. A két fickó, Funky és Robot most is járja a „mutatványát” /lásd 5. jelenet!/. A Lány érkezik, a Srácot keresné. A két fickó erről persze mit sem tud, nyomban kikezdenek a Lánnyal. A Lány ellenkezik, el akarna menni, de a fickók nem eresztik – dulakodás, erőszakoskodás. A Srác toppan be, s nyomban a Lány védelmére kel. A haverjai azonban már túlságosan beindultak, nem engedelmeskednek a Srácnak. Verekedés. Úgy tűnik, a Srác veszít, kap rendesen, de végül a nyakában lévő napsárga sállal letörli „véres” arcát s új erőre kapva leveri a haverjait, akik végül kereket oldanak. A Lány hálás: tánckettősük elején még mintha csak dédelgetné a fáradt-elgyötört fiút, de kettősük egyre inkább felizzó érzéki tánccá válik. Közben a Srác nyakáról lecsúszik a napsárga sál; a pár szerelmesen kitáncol – a sál árván a földön marad.
8. jelenet: Tanítás
Próbaterem. A társulat a rockizást próbálja. A táncosok között ott van a Srác, már ő is színes próbaruhában. A próbát a Mester irányítja, ő mindig a Lánnyal táncol. A Srác egyedül jól mozog, de az együttes mozgásba nem tud igazán beilleszkedni, hol az egyik, hol egy másik társával ütközik. Ezt látva a Mester magához inti, s „atyai” gondossággal tanítja a Srácot, mutatja neki, hogy mit hogyan csináljon. Mindez persze kicsit a Lánynak is szól: lássa, hogy a Mester mennyire szívén viseli a fiút. A Srác keményen gyakorol, a Mester atyaian odadobja neki a nyakában lógó vörös törülközőt.
9. jelenet: Háromszög
Próbaterem. A Srác fáradtan ül a színpad közepén, arcát törölgeti az iménti „ajándékkal”, a vörös törülközővel; számára a Mester már-már maga a vágyott apakép megtestesülése… Legyőzve fáradtságát a Mestertől tanultakat kezdi gyakorolni egyre lelkesebben… De éteri zene szólal meg: aranylón belibben Zuriel.
Körültáncolja a Srácot, aki nem látja, csak egyre jobba érzi az égi lény hatását: mozdulatai fokozatosan Zuriel mozgását követik, mintha az őrangyal akarata áramolna át belé. Különös „tükörkép” táncuk közben a Lány toppan be, s kissé értetlenül nézi, hogy a rockis Srác milyen éteri-lágy mozdulatokkal táncol. Zuriel nyomban a háttérbe húzódik. A Srác mintha látomásból ébredne, kicsit vonakodva fogadja el a Lány szerelmes közeledését. Kettősük így nehezen indul, a Srác kissé zavart, de egyre jobban a Lány hatása alá kerülve végül elragadja őket a közös szenvedély. Táncuk közben a Mester lép be, távolról figyelve őket. A szerelmi kettőst nem tűri soká, de fizikailag nem avatkozik be: távolról megpróbálja mágikus hatalmával, vörös fényben szuggerálva „lebénítani” a Srácot /mint az 5. jelenetben a banda tagjait/. A Srácon azonban nem fog e „sátáni” erő: a Mester ellenpontjaként Zuriel is akcióba lép, az ismét „elővarázsolt” napsárga sállal, aranyló fényben táncolja-lengi körül a Lánytól olykor el-eltávolodó Srácot. A Lány riadt-értetlenül kivonja magát a jelenetből, a Srác kettős hatás harcának középpontjában táncol. Egy-egy pillanatra hol az egyik, hol a másik érvényesül, majd úgy tűnik: kioltják egymást – a Lány lép vissza a jelenetbe… győz a szerelem!
II. felvonás
1. jelenet: Megkísértés
Próbaterem. A színpad közepén a Srác, nyakában a Mestertől kapott piros törölköző. Melegít, gyakorol…. Hátul – anélkül, hogy a Srác észrevenné – a Mester tűnik fel, amint beinti a táncos lányokat. A lányok körülveszik a Srácot, ki így, ki úgy próbálja elcsábítani. A Mester néhány pillanatig elégedetten szemléli a csábítási akciót, aztán, hogy a fiú észre ne vegye, hogy ő mozgatja a szálakat, sietve távozik. A Srác kényszeredetten megy bele a „szerelmi játékba”, de az őt megkísérteni akaró lányokat végül egymás után elutasítja. S mikor a Lány belép, szerelmes boldogsággal szinte repül felé…
2. jelenet: Középpontban
… a Srác és a Lány alig fordul néhányat, a fiú táncosok tódulnak be, s csatlakozva a lányokhoz közös nagy táncolás indul: örömteli, lendületes mozdulatokkal táncolják körül a középütt lassú-lírai mozdulatokkal ölelkező szerelmeseket. A Mester lép be, a táncosok próbálják eltakarni előle az önfeledt párt. A Mester int, a táncosok szétnyílnak, a zene leáll: a Srác és a Lány immár zene nélkül – a külvilágról tudomást sem véve – folytatja egymásba feledkezett szép kettősét… Végül a Mester tapsára felriadnak, s beállnak a többiek közé; a f i n á l é próbája indul… a Mester kettőt csettint, mire – tánc közben – a magasból színes-csillogó drapériák futnak le…
3. jelenet: Összeesküvés
A Mester elégedett, a finálé nagyszerűnek ígérkezik, a drapériák mozgatása is tökéletes volt, de mégis kissé gondterheltnek látszik: valami nagy truváj még hiányzik. Töpreng, majd int a táncosoknak, akik fáradtan kivonulnak. Egyiküket, a Vöröshajú fiút azonban visszatartja – maradjon. Kettősük a néző számára pontosan követhető aljas összeesküvés „lépcsőfokai”. A Mester egy olyan koreográfiai trükköt eszel ki, ami rendkívül veszélyes annak a számára, aki a bravúrt majd végrehajtja: egy emelvény tetejéről kell elrugaszkodnia, s a többiek fölött átrepülnie úgy, hogy a végén a Mester és a Vöröshajú fiú majd elkapja a repülőt. Az „összeesküvők” egymás tenyerébe csapnak: megegyeztek.
4. jelenet: Bevállalás
Próbaterem – együtt a tánckar. A Mester a nagy attrakció kivitelezését demonstrálja: hogyan történik majd a finálé végén az akrobatikus repülés. A fiúk közül senki sem akar vállalkozni e szokatlan-nehéz feladatra, mígnem a Srác jelentkezik – ő megcsinálja. Miközben az attrakció előkészületei zajlanak – betolják a díszes emelvényt –, Zuriel libben be, s a napsárga sállal óvón-védőn körültáncolja az izgatott Srácot, aki szemlátomást vállalkozásával a Lánynak szeretne még jobban imponálni. Zuriel el akarja téríteni, meg akarja akadályozni, hogy a Srác végrehajtsa ezt a vakmerő mutatványt; félti a fiút, sejtve, hogy valamiféle csapda leselkedik rá. A Srác azonban hajthatatlan.
5. jelenet: Az attrakció
Indul a tánc, a finálé. A kérdés és a kórus: Finálé? Finálé! A Mester kettős csettintése, tánc közben a drapériák ismét lefutnak a magasból… a tánc egyre gyorsul, s a végén az ugrás – a nagy attrakció. Már tombol a finálé, a Srác nekikészül az ugrásnak, a Mester és a Vöröshajú fiú előre jön, hogy majd „elkapja”… A finálé a csúcspontjához érkezik, a Srác nekifut….
(Sötét)
6. jelenet: A tragédia
(Fény be) A Srác elöl, a földre zuhantan fekszik, a Mester és a Vöröshajú fiú nyilvánvalóan nem kapta el. Döbbent csend, mindenki dermedten áll. A Lány eszmél elsőnek, nekiront a Mesternek, aki sajnálkozva gyorsan távozik. Közben Zuriel próbálja éleszteni a fiút, a napsárga sállal – mint árva csecsemő korában – igyekszik betekerni. Minden hiába – Zuriel ellibben. A Srác mozdulatlan….
Sziréna vijjog…
7. jelenet: Vigasz
Csend. A színpad közepén, fejgép sugarában a Srác – tolókocsiban. Magába roskadva, fejét lehajtva. Szemben vele, a földön guggolva a Lány, némán-szomorúan nézi a béna fiút. Zuriel libben be, a napsárga sállal körültáncolja őket, mire a Srác mintha lassan ébredne, felemeli a fejét. A guggoló Lány most lassú mozdulatokkal k a r j a i v a l kezd táncolni a fiúnak, szinte szuggerálva a Srácot, hogy próbálja követni a mozdulatokat. És a fiú egyszer csak megmoccan, aztán lassan emeli a karjait, s ha lába nem is mozdul, karjaival egyre inkább átveszi a Lány mozgását… Szinte táncol már a keze. A Lány boldogan lép hozzá, s meg akarja csókolni. A zene abbamarad, hirtelen csend – a Srác dacosan elkapja a fejét: nem kell a szánalom.
8. jelenet: Menekülés
Utca, lámpafény. Funky és Robot most is nyomja a Street Show-t. Hirtelen döbbenten hagyják abba a mutatványokat: a Srác gurul be tolókocsijával. Az egykori két haver vonakodik befogadni, bár a Srác mutatja: a karjaival tud „táncolni”. Robotnak erre nagy ötlete támad, baseball sapkáját a földre teszi, a tolókocsi elé. Funky és Robot folytatja a maga show-ját… Emberek jönnek, de nem a két táncost figyelik, hanem a nyomorék Srácra nézve pénzt dobnak a sapkába… A Srác tűri egy darabig, aztán kocsijával átgázol a sapkán, s elmenekül: nem kell a nyomorék koldus megalázó szerepe.
9. jelenet: A kísérlet
A színpad közepén a tolókocsis Srác. Csend. Zuriel libben be aranylón, zene nélkül. Körültáncolja a Srácot s nyakába tekeri a napsárga sálat, majd kilibben. A Srác mintha új erőre kapna; először csak karjai mozdulnak, s erre indul a zene is: visszaréved a régi rock. A zene egyre erősebb, a fiú most a karfába kapaszkodva, nagy erőfeszítéssel megpróbál felállni. A zene dübörög, a kínlódó erőlködés fokozódik…. de a keserves kísérlet nem sikerül: a Srác erőtlenül visszahanyatlik a kocsiba.A zene abban a pillanatban megszakad – csend. A Srác lassan letekeri a nyakáról a sárga sálat és keserűséggel telve elhajítja…. Magába roskadva ül, aztán lassan mégis felemeli a fejét, s a halkan induló zene közben felemeli a földről az imént dühödten eldobott sálat….
10. jelenet: Finálé
Próbaterem. Már látványos jelmezekben a táncosok. A Mester – fején most is az örökös fekete-vörös kalap – tapsol: kezdődik a finálé. A táncosok között ott a Vöröshajú fiú, aki eddig a leghátsó sor utolsó tagja volt, most ő táncol legelöl. A finálé csúcspontján hirtelen mindenki leáll: döbbenet – a Srác gördül be tolókocsijával, s nyakában a sárga sállal megindul a Mester felé. A táncosok szétnyílva utat engednek neki, a Srác a Mester elé ér. A kocsival megáll, megkapaszkodik a karfában s miközben feldübörög a régi rock – iszonyú erőfeszítéssel, lassan – feláll… Pillanatra meginog, a Lány odaugrik hozzá, de a Srác elhárítja – egyedül lép a Mester elé: ez a kettőjük ügye! Hosszan farkasszemet néznek, miközben a Srác a táncosok közt nyílt „folyosón” visszarúgja a tolókocsit. A Mester gúnyosan tapsol, mintha valami attrakció lenne, majd az immár amúgy is védtelen Srác nyakából lerántja a sárga sálat és elhajítja. Aztán kitérve a moccanatlanul szemben álló fiú elől, mintha már tudomást se venne róla, tapsol: folytatódjék a finálé! Ám a táncosok nem mozdulnak, csak a Vöröshajú tesz néhány lépést, de látva, hogy a többiek tüntetően állnak, ő is elbizonytalanodva abbahagyja. Pillanatnyi feszült várakozás… s ekkor aranyló fényben Zuriel libben be: felkapja az elhajított sárga sálat és körültáncolja vele a társaságot. Mozgása sokkal dinamikusabb, mint a korábbi „angyali szelídségű” mozdulatai voltak. A táncosok e különös-erőteljes hatásra keményen szembefordulnak a Mesterrel.. A Mester újra tapsol, ám a társulat nem mozdul. Újabb, sürgető taps, mire a társulat fenyegetőn lép egyet a Mester felé. Aztán még egy súlyos lépés… A Mester érzi: valami különös történt, a társulat ellene lázad, vesztésre áll. Méltóságának látszatát megőrzendő a Lányhoz fordul, karon ragadja, s el akar tűnni vele. A Lány azonban nem engedelmeskedik – táncuk dulakodás, melynek végén a Mester fejéről leesik a kalap. A társulat újabb fenyegető lépéssel közeledik; a Mester menekül: fel, egyre feljebb a díszes emelvényre. A Vöröshajú fiú nyúl most a hatalmat jelképező fekete-vörös kalapért, hogy a saját fejére tegye. Zuriel azonban elragadja tőle, átadja a Srácnak, aki kettőt csettint az ujjával, mire a magasból aláhullanak a már ismert drapériák. Az egyik „takarásában” az emelvény tetején eltűnik, semmivé válik a Mester s abban a pillanatban a Srác kezében lángra lobbanva megsemmisül a gonosz hatalmat jelképező kalap is. A nyomás alól felszabadulva – újra indul a tánc, középütt az egymásba kapaszkodva hajladozó Srác és Lány… örömteli, boldog finálé, amely elsősorban a Srácnak és a Lánynak szól…
Cikkek a darabról:
Fotók
Videofelvételek
A Mester és Zuriel c. táncdrámánk mindkét felvonása. A felvételt a Duna TV háromszor tűzte műsorára.
A Botafogo Táncegyüttes MESTER és ZURIEL c. táncdrámájának beharangozó klipje.